Užitočné informácie
21.12.2021
Príchod elektromobilov na trh mnohých nadchol, no našli sa aj takí, ktorí sú voči vozidlám jazdiacim na elektrinu stále skeptickí. E-autá majú množstvo výhod a rovnako aj nevýhod a automobilky majú pri ich výrobe stále čo vylaďovať. Faktom však je, že sa o elektrických autách šíri veľa nepravdivých tvrdení, ktorým mnohí vodiči veria. V tomto článku sme pre vás spísali zoznam 7 častých mýtov o elektromobiloch.
Všetky autá, či už klasické so spaľovacími motormi, ale aj tie, ktoré jazdia na elektrický pohon, musia spĺňať prísne bezpečnostné podmienky. Tiež absolvujú aj crash testy a sú vybavené rôznymi bezpečnostnými systémami. Preto, ak niekto tvrdí, že jazdiť na elektromobile je nebezpečné, jednoducho nemá pravdu. Žiadny výrobca automobilov si pri súčasnej legislatíve nemôže dovoliť uviesť na trh auto, ktoré nie je bezpečné.
Je síce pravda, že e-autá sú v porovnaní s klasickými vozidla oveľa tichšie a tým predstavujú väčšie riziko pre chodcov. Na riešenie tohto problému sú stanovené rôzne pravidlá, a jedným z nich je, že každý elektromobil musí byť nastavený tak, aby pri rýchlosti do 20 km/h a pri cúvaní vydával zvuk. Niektorí výrobcovia tento limit posúvajú až na 30km/h.
Toto tvrdenie patrí spomedzi všetkých mýtov o elektromobiloch medzi tie absurdnejšie. Naozaj sa dnes nájde veľa vodičov, ktorí si myslia, že jazdenie na elektromobile počas búrky alebo silného dažďa je veľmi rizikové. Tento mylný predpoklad zrejme vychádza zo starého známeho pravidla, že je nebezpečné miešať vodu a elektrinu. Treba však mať na pamäti, že elektromobily sú prístroje, ktoré sú vyrobené tak, aby mohli prísť do kontaktu s vodou, teda ich bolo možné umývať napríklad v autoumyvárni. Elektromobily pri jazde nenasávajú vzduch a tým pádom sa nemôžu napustiť vodou tak, ako to poznáme pri spaľovacích autách. Nevadí im ako autoumyváreň, tak ani dážď či sneh. Rovnako je bezpečné e-auto počas nepriaznivého počasia aj nabíjať.
V otázke efektívnej recyklácie starých batérií z elektromobilov sa stále hľadajú riešenia. Nie je však pravdou, že sa vôbec nedajú zrecyklovať a vytvárajú len zbytočný odpad. V súčasnosti nejedna firma aktívne hľadá spôsoby a možnosti, ako tieto batérie rozobrať a recyklovať tak, aby to životné prostredie bolelo čo najmenej. Okrem toho sa každá batéria, ktorá už doslúžila pre elektromobil, dá ešte nejaký čas využívať ako energetický zdroj v niektorých priemyselných odvetviach a možno ju takto využívať niekoľko rokov. Tiež je možné batériu rozobrať a niektoré jej články využiť na uskladnenie solárnej a veternej energie.
Vodičov od kúpy elektromobilov veľmi často odrádzajú práve pochybnosti o dostatočne dlhom dojazde. Dobrou správou však je, že vývoj nikdy nespí ani v otázke zvyšovania výdrže batérie. Najnovšie modely elektrických áut majú možnosť rýchleho nabíjania, kedy je už za 30 minút možné batériu nabiť tak, aby zabezpečila dojazd na úrovni 300 kilometrov.
Celkový dojazd závisí od spotreby pri šoférovaní a tiež od veľkosti batérie. Štandardne sa môžete stretnúť s dojazdom, ktorého úroveň dosahuje od 200 do 300 kilometrov, a to platí aj pre lacnejšie modely. Netreba zabudnúť na to, že toto nie je konečný stav a vývoj ide stále dopredu. Z roka na rok pribúdajú na trhu elektrické vozidlá s čoraz dlhším dojazdom.
Je síce pravda, že istý čas trvalo, kým sa e-autá dostali aj na náš trh. Dnes však už nie je žiadny problém nájsť elektromobil v ponuke niekoľkých automobiliek alebo v autobazárov. Záujemcovia si môžu vybrať z rôznych značiek, modelov a úrovní vybavení v rozličných cenových reláciách. Aj v tomto prípade platí, že si môže vybrať každý motorista, pretože ponuka elektromobilov je veľmi široká už aj u nás na Slovensku.
V tomto prípade záleží od uhľa pohľadu, no v konečnom dôsledku sa elektrické autá nedajú označiť za pridrahé vozidlá. Je síce pravda, že pri kúpe takéhoto auta je treba siahnuť hlbšie do vrecka, no vráti sa vám to v podobe nízkych prevádzkových nákladov. Elektromobily majú napríklad lacnejšie povinné zmluvné poistenie, sú menej náročné na údržbu a majú nenákladný servis. Viac o tom, či sa oplatí jazdiť na elektromobile si môžete prečítať v tomto článku.
Title odkazu: Oplatí sa jazdiť na elektromobile?
Chladné obdobie je náročné pre všetky vozidlá. V prípade áut so spaľovacím motorom je potrebné rátať s vyššou spotrebou paliva a tiež je častým problémom jeho zamrznutie. V prípade elektrických áut môže chladné počasie znížiť dojazd batérie a predĺžiť dobu nabíjania. To však platí hlavne v prípade starších modelov. Tie novšie majú teplotný manažment batérií a vďaka tomu zima na celkový dojazd e-auta nemá veľký vplyv. Rovnaké platí aj v otázke využívania kúrenia alebo klimatizácie. V minulosti vykurovacie alebo chladiace systémy dokázali znížiť dojazd až o 30 %. V súčasnosti síce tiež majú vplyv na skrátenie úrovne dojazdu, ide však o veľmi malé hodnoty, ktoré možno vyčísliť v jednotkách.